Redesigning School


Wij, Michaël en Vincent, leerlingen van het Immaculata Instituut in Oostmalle, hebben twee taken gemaakt voor het vak Nederlands i.v.m. een functie van Smartschool en de school in de toekomst.

Beheer van documenten op Smartschool

Wij gebruiken Smartschool bijvoorbeeld voor communicatie met leerlingen en anderen maar ook voor beheer van documenten, dit zullen wij even verder uitleggen.

Waarvoor dient het:
Het dient om documenten die je op school maakt ook thuis of andersom te kunnen raadplegen.

Werking
:

Klik op “bestand toevoegen”.


Klik op “Kies bestand”.



Selecteer het bestand, en klik op openen. 


Hebben jullie het al eens gebruikt? Of gebruik je andere plaatsen of media om bestanden van thuis naar school of vice versa mee te nemen of te raadplegen?
Smartschool gebruiken we wel eens voor bestanden van het school thuis te kunnen raadplegen maar Google drive of Evergreen gebruiken we ook wel eens.

Voor- en nadelen:
+Je kan documenten die je op school maakt ook thuis of andersom raadplegen: Dan moet je niet altijd met usb-sticks werken die kapot kunnen gaan, en je kan ze verliezen.
+ gebruiksvriendelijk: Het spreekt voor zich.
- de grootte van bestanden is beperkt: tegenover Google drive bijvoorbeeld is de grootte van de bestanden relatief klein.

Alternatief:
Google drive: het werkt sneller, er kan meer op maar het is een beetje moeilijker in gebruik.

Uiteindelijk kiezen we toch eerder voor Google drive omdat het sneller werkt met grotere bestanden maar Smartschool zullen we toch moeten gebruiken omdat het verplicht op school.


School in de toekomst!

Wij hebben enkele ideeën over de evolutie  van de school in de toekomst die de actuele manier van les geven interessanter kunnen maken voor de zogenaamde “nieuwe generatie”. Deze zullen we even uitleggen a.d.h.v. een aantal argumenten. 


Het klaslokaal van de toekomst zal over meer computers beschikken. Alle lokalen zullen een beamer en smartboard verkrijgen. Eventueel kan alles elektronisch worden genoteerd maar daarvoor moet die technologie zich nog verbeteren. Elektronisch noten werkt veel efficiënter want in het algemeen kunnen de meeste leerlingen sneller typen dan schrijven.
Wij denken dat de leerkracht van de toekomst echt zal blijven, dus niet virtueel. Anders zullen er misschien een hoop leerlingen helemaal geen moeite meer doen om op te letten. Ook bij vragen stellen lijkt het ons praktischer om dit “face to face” te bespreken. Bij virtuele les kunnen er technische problemen, zoals elektriciteitspanne, optreden. Daartegenover heeft de hedendaagse manier van les geven ook problemen zoals bij ziekte en stiptheid van de leerkrachten.
In de toekomst zullen er geen klassieke klaslokalen meer zijn, geen krijtborden meer enz. Vooral smartboards lijken ons  een goed vervangmiddel omdat het gebruik hiervan veel ruimer is dan een schoolbord.


Het volgen van les in de toekomst zal in groep blijven en op school. Individuele les lijkt ons maar onpraktisch aangezien het aantal leerkrachten, de lokalen en het aantal uren per leerling. Thuis les krijgen blijft wel een mogelijkheid.
Er zal meer via de sociale media les worden gegeven, actuele onderwerpen als voorbeelden gebruiken enz. Dit lijkt ons interessanter dan steeds voorbeelden van jaren geleden te gebruiken die de leerlingen niets zeggen.
De communicatie met ouders zal ongeveer wel hetzelfde blijven. Rapporten lijken ons een goed systeem.

Dus in de toekomst staat er een hoop te veranderen. De hedendaagse manier van lesgeven is verouderd en er zou het beste zo snel mogelijk verandering in komen. Als de technologie zoals nu blijft evolueren zal het veel efficiënter zijn om meer elektronisch les te geven dan tegenwoordig.

http://fcl.eun.org/
Dit is een interessante site met als onderwerp “The future classroom lab”. Dit is een initiatief van European schoolnet en wij, 6BI en 6I, hebben een excursie naar Brussel gemaakt om kennis te maken met dit idee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten